”Affärsutveckling, finans och redovisning är ju samma sak egentligen”

 Det rör på sig hos Västsvenska glas. Målen har infriats och nya utvecklingsmål sätts hela tiden. Omsättning och försäljning har ökat. Nyligen bytte man lokaler. Men för en tid sedan såg det ut att gå illa för företaget.  Västsvenska glas och aVizion inledde ett samarbete, som gav struktur, kapital och visioner åt de populära glasmästarna.
 

Patrik Järlesand, Västsvenska glas.

Västsvenska glas har hela tiden varit ett väl ansett företag. De har alltid varit väl anlitade för sina hållbara och ekonomiska inglasningar av uterum och balkonger. Det var och är ett uppskattat förtag, både hos leverantörer och  kunder. På insidan, såg det dock illa ut. Man hade otur med sin redovisare. Under flera månader hade redovisningen misskötts.

– Jag hade en katastrofal redovisare. Jag kunde ha flera sidor av saknade poster, säger Patrik Järlesand, ägare och grundare av Västsvenska glas.

Via Peter Bauer på aVizion introducerades Patrik till digital redovisning med Fortnox. Att få ordning på redovisningen var ett stort steg framåt.

– Innan jag anlitade dem hade vi knappt några rutiner. Vi bara jobbade på.

Omställning till digital redovisning var inte lätt i början. Men när rutinerna väl satt, var det tydligt hur mycket tid som sparades.

– Jag hade aldrig tagit det administrativa arbetet på allvar. Och jag tror inte jag är ensam om det. Jag tror det är ganska många hantverkare som inte vill hålla på med det här, utan hellre vill hålla på med det som är själva hjärtat i verksamheten.

– Ibland vet man inte var man skall börja. Och har man då inte duktigt folk runt sig, så kan det bli väldigt fel.

När redovisningen ordnat upp sig, började Västsvenska glas anlita aVizion även för fakturabelåning. Patrik hade tidigare varit kund hos en av de större aktörerna inom factoring. Factoring kan vara ett känsligt ärende när factoringbolaget får tillåtelse att kommunicera med kunderna.

Patrik hade tidigare anlitat ett factoring-företag som inte lade två fingrar emellan för att hjälpa till.

– De ringde aldrig tillbaka när jag sökte dem. En gång ringde telefonförsäljare från dem, trots att jag redan var kund. När jag slutade anlita dem, tog det flera månader innan de upptäckte att jag inte lämnat in något material till dem.

Västsvenska glas anlitade slutligen aVizion för affärsutveckling.

– Affärsutveckling, finans och redovisning det är ju samma sak egentligen. Det som är annorlunda med aVizion är att de är behjälpliga – serviceinriktade.

– Vi tänker på ett annat sätt nu, kan man säga. I samförstånd med våra affärsutvecklare på aVizion satte upp våra affärsmål för ett år sedan. De flesta av våra målen har vi redan bockat av.

– Vi har ökat försäljningen och vi har ökat våra egna jobb. Och det beror till stor del på vår affärsutveckling från aVizion.

– Ekonomi och redovisning har fungerat jättebra. För att göra en lång historia kort, var det en himla soppa innan jag anlitade dem. Avizion hjälpte mig att få ordning på allting.

Det som främst skiljer aVizion från andra aktörer är kommunikationen med kunden. De håller hela tiden kontakten.

– När det är rörig i ett företag, så är det ofta rörigt med både redovisning och finans. Och då vill man gärna jobba med någon som sätter sig på samma nivå på en själv.

– Då kanske man drar sig från att snacka med någon som sätter näsan i vädret.

Liknande