Det är lätt att bli betagen av landsbygdens skönhet och idyll på gården i Västerlanda där Stora Bränna har sitt kontor. Det är tyst. Luften är ren. Ägornas fält sträcker sig mjukt nedåt den gamla vägen mot Kungälv och Göteborg. På andra sidan vägen syns Västerlanda kyrka, med anor från 1100-talet.
Men skenet bedrar. Som många andra företagare går David Ivarsson upp i ottan och tillbringar stora delar av dagen med att ”släcka eldar” och ”rädda upp situationer” över mobiltelefon.
Rosa balarna
Stora Bränna har flera verksamheter som kräver uppmärksamhet. En är egenproducerat hösilage – hästfoder. De Rosa Balarna från Stora Bränna är i dag en välkänd produkt bland hästfolk i Sverige. De är rosa till färgen av en orsak: En krona per bal går till Cancerfondens insamling Rosa Bandet.
Uthyrning av maskiner
Företagets kanske främsta verksamhet är att vara maskinstation för jordbruksmaskiner: Traktorer, strängläggare, såmaskiner, slåtterkrossar och annat som behövs i ett modernt jordbruk.
– Det är som taxi, brukar jag säga. Man ringer upp och får hjälp.
– Många tror att alla bönder har sina egna maskiner. Men ofta är det sådana som oss som är på besök. Det finns gårdar som helt saknar maskiner, de hyr in oss till allt. Och så finns det gårdar som bara behöver en maskin
En ny idé kom till Västerlanda
När Ivarsson startade verksamheten 2004, var det den första i sitt slag i regionen. Liknande verksamheter fanns nere i Europa samt i Skåne och Halland.
– Jag tänkte prova och se om det går här. Det var inte många som var positiva till det. De trodde inte att det fanns samma förutsättningar som söderut. Jag tänkte att det får vi väl prova.
Stora Brännas maskinstation är idag väl etablerad och verksamheten rullar på. Men alla verksamheter har sina egna utmaningar. Det ständiga orosmomentet för alla lantbrukare är vädret.
– Det är vädret som bestämmer allt. Vi kan bara åka med. Om det regnar kan vi inte köra. Spelar ingen roll hur mycket vi än planerar.
Sommaren är högsäsong
Under sommarmånaderna arbetar över 15 maskinförare hos Stora Bränna. Varje förare och maskin har flera uppdrag per dag. Ibland kanske sju. Ofta åker tre eller fler anställda till samma kund. Det är sällan man arbetar mer än en dag hos en kund.
– Tänk att sammanställa allt detta till fakturor en fyra – fem veckor senare, ”någon dag när det regnar”. Det är rätt mycket bollar i luften.
– Tidigare skrev jag ned allt på följesedlar. Men det kunde ju bli ganska många följesedlar. En följesedel skulle ju ligga någonstans fram tills dess att den var färdig. Jag kanske hade 100 – 150 projekt samtidigt. Så det blev ju rätt mycket följesedlar på skrivbordet.
aVizion och Fortnox förenklade
aVizion har skött Stora Brännas bokföring sedan flera år tillbaka. På rekommendation av aVizion gick företaget över till det digitala affärssystemet Fortnox i början på 2020. Fortnox gjorde rent hus med följesedlarna:
– Man behöver inte göra massa noteringar på papper längre, utan man börjar på en faktura direkt och så börjar man bygga fakturan. När de sista uppgifterna är inne så klar markerar man den och skickar i väg den.
Efter snart två år med Fortnox anser Ivarsson att systemet förenklat verksamheten och sparat tid:
– I början tyckte jag kanske inte det var en förenkling, eftersom det var nytt. Allt som är nytt kräver ju engagemang. Men nu efteråt, när man kommit in i det, är det en förbättring. Det blev mer transparent. Alla kan ju gå in och titta, från var du än befinner dig. Man ser direkt varthän det bär.
Fortnox gav också bättre ordning när det samlade alla dokument på ett ställe: Pappersfakturor och papperskvitton skannas in på en förkonfigurerad scanner från aVizion som direkt skickar in underlagen till Fortnox. PDF-fakturor som kommer per mejl sänds automatiskt in till Fortnox. – Det gamla systemet var lite svårare att följa. Idag är man hela tiden uppdaterad. De ser vad jag gör. Så fort man trycker på skicka, så har de tillgång till det. Så man ligger ju ett antal veckor före i bokföringen, jämfört med hur det var förr: Att jag kom ned med en pärm varje månad. Nu slipper Ivarsson den resan i alla fall. Men det blir ingen sovmorgon för det. På landet är det ingen som ligger och drar sig. Mellan fem och sex på morgonen är en bra tid att börja jobba, tycker Ivarsson. Förutom de dagar då man skall ut på snöröjning åt kommunen. – När vi skall röja snö eller ut och grusa – måste vi gå upp vid klockan ett. Då är man riktigt trött…
Sammanfattningsvis
aVizion och Fortnox spelat en viktig roll i att hjälpa Stora Bränna att förenkla sin bokföring och administrativa arbetsprocesser. Genom att övergå till digitala system och automatisera vissa processer har företaget kunnat spara tid, öka effektiviteten och få bättre kontroll över sin ekonomi och fakturering.
Genom att implementera Fortnox kunde Stora Bränna förenkla sina faktureringsrutiner och göra processen mer effektiv. I stället för att skriva ned allt på papper och hantera flera följesedlar kunde de nu börja bygga fakturor direkt i systemet. All information kunde samlas och hanteras på ett ställe, vilket sparade tid och minskade risken för förlorad information.
En annan fördel med Fortnox var möjligheten att skanna in och lagra pappersfakturor och kvitton direkt i systemet. Detta gjorde det enklare att hålla ordning på dokumenten och ha allt tillgängligt på ett ställe. Avizion försett Stora Bränna med en förkonfigurerad scanner för att underlätta processen med att skanna in och skicka in underlagen till Fortnox. Dessutom kunde PDF-fakturor som kom via e-post automatiskt skickas in till systemet.
Enligt VD David Ivarsson har övergången till Fortnox och samarbetet med aVizion förenklat företagets verksamhet och sparat tid. Systemet har blivit mer transparent och tillgängligt, vilket har underlättat hanteringen av fakturering och bokföring. Alla inblandade parter kan enkelt få tillgång till informationen och vara uppdaterade, vilket har ökat effektiviteten och underlättat kommunikationen.
David
VD