10 frågor företagare har om inkasso – och svaren

Läs om de 10 vanligaste frågorna om inkasso. Lär dig hur processen fungerar, vad som händer vid obetalda skulder och hur du undviker misstag.

Att hantera sena betalningar är en utmaning som många företagare står inför. Inkasso är ett sätt att säkerställa att obetalda fakturor blir betalda, men det finns många frågor och missförstånd kring processen. I det här inlägget besvarar vi de vanligaste frågorna företagare har om inkasso och ger tydliga svar som hjälper dig att förstå hur du kan skydda din verksamhet.

1. Vad är inkasso?

Inkasso är en process där en obetald faktura skickas vidare till ett inkassobolag för att driva in skulden. Detta sker vanligtvis efter att företaget har skickat en eller flera påminnelser utan att få betalning. Målet med inkasso är att få in betalningen så snabbt och smidigt som möjligt utan att skada affärsrelationen.

2. Hur lång tid tar det från inkasso till Kronofogden?

Om en skuld inte betalas efter att ett inkassokrav har skickats kan företaget välja att gå vidare till Kronofogden. Tiden det tar att gå från inkasso till Kronofogden varierar, men det kan ske så snart som inom 10 dagar efter att ett inkassokrav skickats ut. Efter det tar Kronofogdens handläggning vanligtvis ytterligare 1–3 veckor.

3. Vad innebär inkasso?

Inkasso innebär att en obetald skuld överlämnas till ett inkassobolag för att driva in betalningen. Detta kan ske genom påminnelser, förhandlingar eller i vissa fall juridiska åtgärder. Inkassobolaget kan agera på uppdrag av en fordringsägare eller köpa upp skulden och själv försöka driva in den.

4. Får man en betalningsanmärkning av inkasso?

Nej, en betalningsanmärkning uppstår inte automatiskt bara för att ett inkassokrav har skickats. En anmärkning registreras först om skulden går vidare till Kronofogden och de fastställer att skulden är giltig. Detta innebär att om du betalar inkassokravet i tid undviker du en betalningsanmärkning.

5. Vad betyder inkasso?

Inkasso är ett begrepp som används för att beskriva processen där en fordringsägare försöker driva in en obetald skuld. Det kan göras antingen internt inom företaget eller genom att anlita ett inkassobolag.

6. Hur fungerar inkasso i Sverige?

Inkassoprocessen i Sverige är reglerad av Inkassolagen och måste följa god inkassosed. Grundprincipen är att en fordringsägare har rätt att kräva betalning men måste agera på ett sätt som inte är oskäligt för gäldenären. Processen ser vanligtvis ut så här:

  1. Faktura förfaller och påminnelse skickas ut.
  2. Om betalning uteblir kan ett inkassokrav skickas.
  3. Om skulden fortfarande är obetald kan ärendet lämnas till Kronofogden.
  4. Kronofogden kan besluta om betalningsföreläggande eller vidare rättsliga åtgärder.

7. Kan man bestrida ett inkassokrav?

Ja, om du anser att ett inkassokrav är felaktigt kan du bestrida det genom att skriftligen meddela inkassobolaget. Inkassobolaget får då inte driva ärendet vidare förrän tvisten är löst. Om tvisten inte löses kan fordringsägaren välja att ta ärendet till domstol.

8. Hur mycket får inkassobolag ta i avgift?

Inkassokostnader är reglerade i Sverige och ett inkassobolag får ta ut en avgift på maximalt 180 kr för ett inkassokrav. Om ärendet går vidare kan ytterligare avgifter tillkomma, exempelvis 300 kr i ansökningsavgift hos Kronofogden och en ombudskostnad på upp till 420 kr.

9. Vilka branscher använder inkasso mest?

Vissa branscher har högre andel sena betalningar och använder därför inkasso oftare. Exempel på dessa är:

  • Bygg- och hantverksbranschen
  • E-handelsföretag
  • Konsumentkreditbolag
  • Fastighetsbolag och hyresvärdar

Företag i dessa branscher kan minska risken för sena betalningar genom att använda kreditupplysningar och tydliga betalningsvillkor.

10. Vad händer om man ignorerar ett inkassokrav?

Om du ignorerar ett inkassokrav kan det leda till att skulden skickas vidare till Kronofogden, vilket kan resultera i en betalningsanmärkning. Detta kan i sin tur påverka din kreditvärdighet och göra det svårare att få lån, ingå avtal eller driva företag. Därför är det viktigt att agera snabbt vid ett inkassokrav – antingen genom att betala, förhandla om en lösning eller bestrida kravet om det är felaktigt.

Sammanfattning och avslutning

Inkasso är en viktig del av företags ekonomihantering och kan hjälpa till att säkerställa att obetalda fakturor blir betalda. Genom att förstå processen kan företagare undvika vanliga misstag och skydda sin verksamhet.

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss!

Kontakta oss

Har du frågor eller är du intresserad av våra tjänster? Kontakta oss gärna genom att fylla i formuläret nedan!

Genom att skicka in detta formulär godkänner du behandlingen av dina personuppgifter enligt personuppgiftspolicyn samt dataskyddspolicyn.

Fler nyheter

Vad är checkkredit? - Avizion

Vad är checkkredit?

Vad är checkkredit? Lär dig hur checkkredit fungerar, dess fördelar och nackdelar samt hur den kan förbättra ditt företags likviditet.

10 frågor företagare har om inkasso – och svaren

Hur kan factoring hjälpa företag i tillväxtfasen?

Vad är Kundreskontra och Hur Fungerar det?

Partners

Vad våra kunder säger om oss

Upptäck hur våra tjänster har hjälpt företag att växa och förbättra sin ekonomi.

David
    David

    VD

    "Har tidigare varit med om finansbolag med långa avtal och krångliga villkor. Hos aVizion har vi alltid fått ett väldigt bra och öppet bemötande. Vi är väldigt nöjda med valet av finansiärer!"

    Peder
      Peder

      Ekonomichef

      "aVizion är det mest transparenta och nytänkande finansbolaget jag stött på. Snabba utbetalningar och förstklassig service - 7 dagar i veckan!"

      Roberto
        Roberto

        VD

        aVizion har verkligen funnits där för oss i vått och torrt - när det väl gäller är det extremt viktigt att få loss kapital och de agerar alltid snabbt och proffsigt. För oss är aVizion det självklara valet!