”Det är helhetssynen!”
Med över 300 aktörer på marknaden kan det vara svårt att skilja sig från mängden. Men för aVizion Finans VD Conny Grimling är svaret enkelt – ”det är helhetssynen!”.
”Vi på aVizion vill ge våra kunder kontroll över sin ekonomi, finansiering och vara ett bollplank. För aVizion är kreditprocessen oftast bara början på engagemanget.”
De kan vara svårt för företagare när de hamnar i likviditetsproblem och behöver hjälp snabbt.
Många finansföretag erbjuder endast olika finansieringslösningar som den enda utvägen till dessa problem, vissa finansföretag kan till och med utnyttja situationen där företagarna hamnar i en beroendeställning till finansbolaget.
Conny betonar vikten av att betrakta företaget som en helhet för att identifiera dess verkliga behov och utmaningar. Att enbart erbjuda fakturabelåning eller lån räcker inte för att stödja företagets långsiktiga framgång. aVizion strävar i stället efter att förstå företagets verksamhet och fastställa vad som verkligen krävs för att det ska kunna utvecklas och bli framgångsrikt.
Genom att granska företagets balans- och resultaträkning kan man ofta snabbt identifiera kärnproblemet som lett till företagets nuvarande situation. Många gånger ligger problemet i att företaget inte har en adekvat redovisningsbyrå som ger det nödvändiga stödet. När man frågar kunderna om de är nöjda med den hjälp de får från sin redovisningsbyrå, är svaret ofta ”nej”. Kunderna kanske får kvartalsrapporter och hjälp med löner, men inte mycket mer än så.
Till exempel, om ett företag plötsligt står utan likvida medel och måste betala en skatt på 100 000 kronor, skulle det vara önskvärt att få information om detta i förväg. Framförhållning i sådana frågor är av stor betydelse.
Det underliggande problemet
aVizion strävar efter att förstå företaget och erbjuda stöd på en djupare nivå. Vad är det verkliga problemet bakom finansieringsbehovet? Kanske skulle en bättre redovisningsbyrå som ger korrekt stöd och uppmärksammar viktiga frågor behövas. Företaget kan även dra nytta av en likviditetsplan eller en strategi för affärsutveckling. Alternativt kanske de behöver hitta nya kunder och se över sina kostnader.
aVizion förklarar att genom att förstå dessa aspekter har de möjlighet att hjälpa kunden att nå sina mål på ett mer effektivt sätt. Det innebär att gå djupare än att enbart diskutera fakturabelåning eller lån.
Det är inte bara akuta problem som kräver likviditet. Företaget kan vara lönsamt och expanderande, och i sådana fall behövs rörelsekapital. Kostnaderna kommer ofta före intäkterna när man startar en ny affärsverksamhet.
När ett nytt projekt lanseras kan det krävas att måste anställa personal, och dessa anställda behöver lön. När man tittar på likviditet är det sällan möjligt att erbjuda dem lön från dag ett. För många företag får man in pengarna när projektet är avslutat, något som kan dröja flera månader. Genom att uppmärksamma detta kan aVizion erbjuda en plan för redovisning, ekonomi och finansiering som stöttar företagets behov fram till man får betalt.
”Vi önskar att våra kunder kontaktar oss direkt när de stöter på problem”
Större affärer = större utmaningar
Ibland är det inte dålig ekonomi som är problemet, utan det är brist på erfarenhet. Det kan vara ett företag som lyckats få en stor affärsöverenskommelse, men har inte erfarenhet av att hantera affärer på den nivån.
Det är inte helt ovanligt att företagare är ivriga att utvecklas och har en massa bra idéer, men saknar kunskap eller ett ”bollplank”, hur man ska ta det från en dröm till ett konkret mål
”Ofta är företagare väldigt ensamma i sina beslut. Hur går det till att utveckla utomlands? Hur försäkrar jag mig om att inte gå på några minor? Hur kan jag utveckla mina idéer?”
I sådana fall kan vi erbjuda affärsutvecklingstjänster. Vi kan antingen engagera oss själva eller använda någon från vårt nätverk av samarbetspartners. aVizion är grundat en av grupp personer som alla har egna erfarenheter av att driva företag. Det är viktigt att veta vad man pratar om och att förstå kunderna situation.
Starka kunder, svaga kunder
En ny kund skickar ofta över fakturor omgående, som de vill belåna. aVizion undersöker kundens kunder och ser efter i fallfakturorna kan belånas. Man kan ju alltid säga nej, men det sker bara om det finns ett starkt skäl.
– Ibland kan vi upptäcka att fakturor inte kan belånas, och då kan vi varna vår kund att de riskerar att förlora pengar.
Situationen kan också vara omvänd. Kunden är i en svag position, men har starka slutkunder. Då kan vi hjälpa dem. Om kunden är svag, och har svaga kunder, så får vi hjälpa dem att hitta nya kunder. Poängen är att se hela situationen, för allas bästa.
– Vi prioriterar kundkommunikation. Hos några av våra konkurrenter – större företag oftast – är det en säljare som tar hem affären. Sedan släpper han eller hon kontakten med kunden, som därefter enbart har kontakt med kreditavdelningen. Så dör kontakten. Våra säljare har en väldigt nära kommunikation med kunderna. De kan ringa efter någon månad och stämma av läget. Man håller dialogen. Så fort kunden får problem, så ringer de säljaren. Det är dit vi vill.
– Men våra konkurrenter – de stora företagen – kan aldrig ha den operativa kundkontakten. Om du som kund har synpunkter, ombeds du skicka ett infomejl, så kommer någon av deras 25 handläggare att ta kontakt. Om du har tur.
När grundas det nya Volvo?
Dagens utveckling och sysselsättning sker i små och medelstora företag. Det kommer inte att bildas något nytt Astra, Volvo eller IKEA. De flesta som jobbar privat, jobbar i ett företag med färre än tio anställda. Det är mot dessa aVizion vill gå in och göra skillnad.
– Bankerna tycker inte att detta är lönsamt. Dessutom har bankerna minskat tillgängligheten. Det är bara de stora företagen man håller god kontakt med. Bankerna har inte fokus på små och medelstora företag längre. De kommer aldrig att erkänna detta öppet. Vi säger att vi ser oss som ett komplement till bankerna.
Många av de stora finansbolagen har startat som inkasso-företag. De började med inkasso och fick sedan väldigt mycket pengar över. För att avkasta fakturorna ännu en gång började de med finans.
– Jobbar du med inkasso, får du ofta en viss attityd. Ledningen på sådana företag är ofta inkasso-drivna. Om du haft åtta samtal innan med inkassoärenden, och sedan få ett samtal från en finanskund, så kanske du inte tänker om. De är ofta ganska tuffa och raka. Det där med värme och omtanke kanske inte finns högst på allas lista
Inte billigast, men mest prisvärda
aVizion, med VD Conny Grimling i spetsen, har valt att inte fokusera på att vara den billigaste aktören. I stället är aVizions strategi att erbjuda mervärde i form av olika tjänster och kvalité.
"Visst händer det att priset kommer upp i förhandlingar. Fast vi är trygga i att vi levererar det mervärde och till den kvalité som vi lovat. Annars skulle inte våra kunder stanna. Detta är en förtroendebransch. "
När vi på aVizion presenterar vilka tjänster som ingår i priset brukar kunderna snabbt uppskatta det mervärdet vi erbjuder. Inte nog med att vi hjälper till med att hantera obetalda fakturor, men vår huvudfokus ligger på att erbjuda expertis och rådgivning. Vi träffas gärna på personliga möten där vi kan diskutera kundernas behov och frågor under några timmar. Detta tar vi inget extra för. Vidare kan vi stolt erbjuda mycket förmånliga priser när det kommer till bokföring och redovisning. Allt detta gör att vi särskiljer oss från konkurrenterna.
"Sammanfattningsvis kan man säga att aVizion inte bara hjälper dig med finansiering, utan vi erbjuder även personlig och professionell rådgivning som hjälper dig att nå nya höjder. Dessutom erbjuder vi exceptionella villkor när det gäller bokföring och redovisning, något som våra konkurrenter helt enkelt inte kan matcha.
Välj oss och upplev skillnaden i att ha ett engagerat team vid din sida, redo att hjälpa ditt företag att blomstra och växa. Lita på oss och låt oss vara din partner för framgång.”
David
VD