”Roligare att jobba nu när jag märker att jag gör skillnad”

Att erbjuda likvida medel snabbt kommer alltid att vara ett finansbolags uppgift. aVizion erbjuder det, men också en rad andra tjänster. Peter Bauer, chef på aVizion har över 16 års erfarenhet av arbete inom finans. Här berättar han om sitt arbete idag, jämfört med tidigare.

– Jag har insett att det är bättre för kunderna, och för oss, när hela teamet har kompetens att se våra kunders verkliga behov. Vi utbildar oss hela tiden på att bli bättre på detta. 

Peter Bauer

Peter Bauer har jobbat länge med fakturaköp, fakturabelåning och andra krediter. Men tycker att på aVizion är upplägget annorlunda. Genom att erbjuda affärsutveckling, ekonomi och andra tjänster tar aVizion ett helt annat grepp kring situationen. Det är möjligt att hjälpa kunderna på en helt annan nivå.

Peter Bauer, aVizions Försäljningschef

– Det är mycket roligare att jobba nu när man märker att man gör skillnad. Förr ringde bara kunderna för att fråga ”När kommer pengarna?”. Nu får vi en helt annan feedback. Det händer oftare att de ringer och tackar oss. Det är en bred dialog, där vi bollar idéer, i stället för en enkelspårig konversation om pengar. En helt annan relation.

aVizion börjar där andra slutar

När fakturaköpet är genomfört, slutar engagemanget för många finansbolag. På aVizion är det ofta då samarbetet börjar.

– Vår typiska kund är egentligen alla som behöver få in pengar. Och det behöver inte vara i det korta perspektivet.

– Ambitionen är alltid att behålla en god relation med kunderna. Oavsett om samarbetet blir långsiktigt eller kortsiktig, så värderar vi goda relationer högt.

Nyckelfrågan är: Varför finns det en kris i likviditeten? För att kunder skall kunna öppna upp och ge ett ärligt svar, krävs en säljare som de har förtroende för.

– Alla hos oss har erfarenhet. Vi är utbildade i att lyssna på våra kunder i syfte att identifiera deras behov. Vi vet hur det är att driva företag. Därför är vår inställning alltid: Vi vill gärna träffa våra kunder och lyssna på dem. Vi har alltid en ödmjuk inställning till deras problem.

– När vi kan hitta något hos dem, som är en risk, som de själva trodde fungerade bra, då har vi verkligen skapat ett förtroende. Kanske är det inom projekthantering. Kanske är bokföring den svaga punkten, kanske behöver de en affärsmentor. Det är kundens behov som är grunden till affären, inte våra.

Alltid Tillgängliga

Alla medarbetare på aVizion skall vara en pålitlig, kunnig och nära kontakt till kunden. Det spelar mindre roll vem som är handläggare, mötesbokare eller säljare. Alla i teamet utbildas för att ge rätt stöd och råd åt kunden. Alla skall kunna grunderna i ekonomi, för att kunna tillgodose kundens verkliga behov. Det är principer som Peter Bauer byggt upp sitt team på.

– På andra, större finansbolag har du kanske kreditkommittéer, handläggarchefer och kontorschefer som man inte bara kan kontakta hur som helst. Alla våra kunder känner till att på aVizion det är bara komma förbi på kontoret, ta en kaffe  och prata med alla på de olika avdelningarna.

Det är nämligen så att på aVizion sitter alla avdelningar  i närheten av varandra. Säljteamet är integrerat med kreditavdelning, för att kunna ge  kunder bättre trygghet och service. Man lotsar inte kunden vidare till näste anonyme handläggare. En liten grupp välutbildade medarbetare kan ge kunder bättre och snabbare besked,  jämfört med hur det brukar vara hos större bolag.

saljteam med kund
Linus och Isabella, medlemmar i säljteamet, tillsammans med en av aVizions kunder

– Kunder har berättat att de sökt upp andra finansbolag, som givit dem bestämda svar. ”Så här funkar det, det är bara så här du skall göra”, utan att riktigt förstå företagarens utmaningar.

Det är lite som att gå till en doktor och få en medicin utskriven utan att först undersöka vad det är för sjukdom som skapar symptomen.  

På aVizion har vi upptäckt att det är i dialogen med kunden vi upptäcker de verkliga utmaningarna eller problemen. Genom att verkligen lära känna företagaren och företaget kan vi förstå vad som är orsaken till likviditetsbristen och hitta  långsiktiga lösningar som inte bara löser de akuta problemen.

– Vi har haft kunder som varit nära konkurs, som vi lyckats se i god tid, ihop med vår ekonomiavdelning. Då har vi hjälpt kunden i krisen. De själva var i vissa fall inte medvetna om risken. Vi kunde se det, och kunde vända utvecklingen och hjälpa dem uppåt.

Sedan har du de som har oturen att råka ut för oseriösa kunder.

– Det är viktigt att poängtera  att även den bästa kan blir lurad. Det gör dig inte till en sämre företagare. 

Har man blivit lurad gäller det dock att skapa rutiner för att det inte ska hända igen. Läs vår affärsrådgivares tips om hur man skapar bra rutiner och  lönsamma företag här tips för lönsamhet

Sedan är det helt krasst så att det finns duktiga företagare som inte har motivationen eller kan avsätta tid åt  pappersarbete eller bokföring.

– Säg att du är expert på plåtslageri. Du är verkligen professionell i ditt yrke. Du jobbar hårt, du har fantastiskt bra kunder, du har lojal och bra personal. Men du är du hatar kvitton, fakturor och allt som har med bokföring att göra. Bara ordet bokföring får dig vilja krypa ur skinnet. 

Varför göra något du hatar eller egentlige inte har tid för? Här har aVizion massor med tjänster som kan hjälpa dig. Du behöver bara veta hur ditt företag går… du behöver inte göra varje del i det.

”Tack Peter! För att du delade med dig” 

– ”Tack själv, Nu måste jag gå jag ser att jag har en kund som söker mig!

 

Intervju av Peter Bauer

Genomförd av 

Esbjörn Börjeson 

Kontakta oss

Har du frågor eller är du intresserad av våra tjänster? Kontakta oss gärna genom att fylla i formuläret nedan!

Genom att skicka in detta formulär godkänner du behandlingen av dina personuppgifter enligt personuppgiftspolicyn samt dataskyddspolicyn.

Fler nyheter

Vad ska en faktura innehålla? - Avizion

Vad ska en faktura innehålla?

En faktura är ett viktigt dokument inom alla affärstransaktioner. Den fungerar som en formell betalningsbegäran och juridisk dokumentation mellan köpare och säljare. Att skapa en korrekt och tydlig faktura är inte bara viktigt för företagets trovärdighet utan också för att uppfylla lagkrav. Den här guiden går igenom allt du behöver veta om vad en faktura ska innehålla, vanliga misstag att undvika och hur du kan effektivisera fakturahanteringen.

Förstå skillnaden mellan factoring och företagslån

12 Viktiga Tips för Aktiebolag inför Nyår: Förbered Ditt Företag för Framgång

Ljusning för svensk ekonomi – är vi på väg mot en återhämtning?

Partners

Vad våra kunder säger om oss

Upptäck hur våra tjänster har hjälpt företag att växa och förbättra sin ekonomi.

David
    David

    VD

    "Har tidigare varit med om finansbolag med långa avtal och krångliga villkor. Hos aVizion har vi alltid fått ett väldigt bra och öppet bemötande. Vi är väldigt nöjda med valet av finansiärer!"

    Peder
      Peder

      Ekonomichef

      "aVizion är det mest transparenta och nytänkande finansbolaget jag stött på. Snabba utbetalningar och förstklassig service - 7 dagar i veckan!"

      Roberto
        Roberto

        VD

        aVizion har verkligen funnits där för oss i vått och torrt - när det väl gäller är det extremt viktigt att få loss kapital och de agerar alltid snabbt och proffsigt. För oss är aVizion det självklara valet!