I denna artikel kommer Peter Bauer ge Tips för ökad lönsamhet
För företagare är tid en dyrbar vara. Det finns alltid en miljon saker att göra och inte tillräckligt med timmar på dagen för att få allt gjort. Detta kan leda till att man försummar viktiga uppgifter, som att övervaka ekonomin, till förmån för mer omedelbara prioriteringar som att betjäna kunderna. Detta kan dock vara ett farligt misstag. Genom att hålla sig uppdaterad om ekonomiska trender kan företagare fatta bättre beslut om var de ska fördela sin begränsade tid och sina resurser. Att förstå den större ekonomiska bilden kan dessutom hjälpa företagare att förutse förändringar i kundernas beteende och anpassa sina strategier därefter. Kort sagt, även om det kan kräva en viss ansträngning, är det viktigt att uppmärksamma ekonomin för alla företagare som vill vara framgångsrika på lång sikt.
Som småföretagare vet du att varje krona räknas. Så när det gäller att fakturera kunder kan du vara frestad att vänta tills du har en hel lista med jobb att fakturor. Men det finns faktiskt många fördelar med att fakturera kunderna oftare. För det första minskar risken för att du glömmer att ta betalt för en del av ditt arbete. Om kunden får fakturan snabbt och har arbetet eller tjänsten i färskt minne får du också snabb feedback om något är fel. Men faktum är att det är ännu mer sannolikt att du bara får betalt snabbt. En kort tid mellan leverans och faktura signalerar god praxis, vilket påverkar kundens betalningstid. Som om de tidigare argumenten inte vore tillräckliga förkortar du genom att skicka fakturan direkt också indirekt kredittiden, eftersom betalningsvillkoren räknas från den dag du utfärdar fakturan. Dessutom är det inte alls lika mycket arbete att göra några färska fakturor varje vecka som att förbereda en stor sats varje månad eller så. När du tar hänsyn till alla dessa faktorer är det vettigt att fakturera dina kunder oftare. Om du gör det kan du få betalt snabbare och förbättra ditt kassaflöde. Varför inte testa?
”En fordran är en färskvara!”
Peter Bauer på aVizion
Ge de betalningsvillkor som kunden förtjänar
Bör alla kunder erbjudas samma betalningsvillkor? Det är en berättigad fråga att ställa sig. I vissa fall kan det vara vettigare att erbjuda kortare betalningsvillkor till vissa kunder. Om du till exempel arbetar med en ny kund som du ännu inte är säker på, eller om en kund tidigare har varit sen med betalningarna kan kortare betalningsvillkor vara lämpliga. Du är naturligtvis inte skyldig att erbjuda betalningsvillkor på 30 dagar – så det är värt att överväga alla dina alternativ. Det rätta beslutet varierar beroende på den enskilda kunden och situationen. Men i allmänhet kan kortare betalningsvillkor vara ett bra sätt att hantera risker och skydda dina affärsintressen.
Bestäm en kravrutin och håll dig till den
Men om du nu gjort alla rätt. Du fakturerar i tid och du anpassar betalningsvillkoren men kunden betalar ändå inte i tid. Vad gör man då? Se till att ha din kravrutin klar. Så att du vet hur du ska agera oavsett om det bara sker då och då. Skicka betalningspåminnelse inom sju dagar från förfallodatum. Och skicka en påminnelse, inte två eller tre som många företag enligt mig felaktigt gör. Påminnelse två och tre fyller nämligen ingen funktion, de är däremot direkt skadliga för din likviditet och för kreditrisken. Kunder som glömt att betala åtgärdar felet och betalar, alternativt kontaktar dig och ber om en förlängd kredittid, direkt när första påminnelsen kommer. Däremot kunder som inte betalar och inte kontaktar dig, de konstaterar glatt att dom kan utnyttja dig och få en gratis kredit. Detta gäller naturligtvis inte alla, men det är mer regel än undantag. Om du tänker på vilka av dina kunder som är tröga att betala så vet du det redan idag. Det är oftast samma kunder som återkommande utnyttjar leverantörer som inte har tydliga rutiner och processer.
60 kronor i påminnelseavgift
Mot privatpersoner får din betalningspåminnelse ha en påminnelseavgift på max 60 kronor. Men om du ska ta ut en påminnelseavgift ska detta vara avtalat innan köptillfället. Det gäller trots att avgiften är lagstadgad. Vad innebär det? Att du bör ha det inskrivet i dina allmänna villkor eller i dina offerter. Vi är vana vid påminnelseavgiften i Sverige vilket gör att dom flesta faktiskt betalar denna även om avtal inte finns, men det är viktigt att du känner till det. Säljer du till företag är det enklare, då kan du debitera en förseningsavgift. Avgiften är reglerad av EU och i Sverige är den 450 kronor och kan debiteras från förfallodatum
Om inte påminnelsen betalas?
Då är det dags för ett inkassokrav. Många företagare tror att man inte får eller kan skicka ett inkassokrav själv. Men så är det inte. Du har rätt att driva in dina egna fordringar som är fakturerade från ditt företag utan att ha inkassotillstånd. Skickar du ett eget inkassokrav så har du rätt att ta ut en inkassoavgift om 180 kr. Men gäller endast om du redan har tagit ut en förseningsavgift på 450 kronor, då är detta redan inkluderat. Om kunden inte betalar trots att du skickat en påminnelse och ett inkassokrav är nästa steg Kronofogden. Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande själv. Fast tycker man inte att bokföring är roligt eller man inte har kunskap och tid. Då Kan man anlita så får man hjälp med alla delarna.
Om man vill att någon annan fixar?
Fördelen med att anlita ett i aVizion är många. Att du som företagare slipper hantera dina kunder som är slarviga med att betala är många gånger skönt. Det kan vara både känsligt och frustrerande för dig som har relationen med kunden. Men det största argumentet är den ökade betalningsviljan som kunden känner när det är ett seriöst finansbolags logga på fakturan. Dessutom är vi på aVizion är vana vid att hantera alla invändningar och frågor så slipper du det. Läs här hur aVizion kan hjälpa dig
Sammanfattningsvis
- Låta inte fakturor bli gamla.
- Ha olika betalningsvillkor för olika typer av kunder
- Skapa rutiner
- Låt inte påminnelsen dröja.
- Ta hjälp om du behöver det.
Jag hoppas att mina tips kring hur du kan eller bör tänka kommer att hjälpa dig i din vardag.
Om du följer dem så är jag säker att de kommer ha en positiv effekt för ditt företag.
Lycka till!
Peter Bauer
aVizion
David
VD